Dlaczego chcemy komercyjnych świąt?

czwartek, 25.12.2014r.
Autor: napisał/a 35 artykułów.

640px-Jonathan_G_Meath_portrays_Santa_ClausZ jednej strony to kicz i profanacja, a z drugiej – już tradycja. Tak rozbieżne są wypowiedzi Polaków o współczesnych przygotowaniach do świąt. Dlaczego spór o bożonarodzeniowe spoty co roku jest tak zażarty?

Świąteczny marketing

Już od dawna święta są bardziej marketingowe niż religijne. W artykule Święta „wtedy” i „dziś” – co się zmieniło w naszych przyzwyczajeniach? (zaprezentowani.pl) można przeczytać: Nie oszukujmy się, święta Bożego Narodzenia dawno już straciły swój wyłącznie sakralno-rodzinny charakter. Nawet ci, którzy starają się go pielęgnować, nie pozostają ślepi i głusi na otaczającą rzeczywistość. Dzieje się tak, ponieważ nad efektem bożonarodzeniowej kampanii reklamowej, która trwa dłużej niż wielkanocna czy walentynkowa, pracują m.in. specjaliści od marketingu emocji i doświadczeń. Przygotowanie takiej kampanii opiera się głównie na poznaniu gustów i zachowań konsumentów.

W artykule Teoria marketingu (www.marketing.wiedza.diaboli.pl) podkreślono, że opracowanie strategii wdrażania produktu na rynek jest trudnym zadaniem, ponieważ klient może określić swoje potrzeby, lecz nie zawsze postępuje racjonalnie, czasami kierują nim określone motywacje, a czasami ulega impulsom, które zmieniają jego decyzje w ostatniej chwili. Specjalistów od marketingu najbardziej interesuje grupa docelowa konkretnego produktu oraz jej potrzeby. Autor artykułu pisze: Rodzina, czyli gospodarstwo domowe, jest najważniejszą jednostką społeczną dokonującą zakupów, toteż najczęściej to ona jest przedmiotem badań marketingowych. Firmy interesują się rolami i wpływem męża, żony oraz dzieci na decyzje dotyczące zakupów. Są one odmienne w różnych krajach i grupach społecznych. Z badań działalności marketingowej w okolicach Bożego Narodzenia wynika, że dla specjalistów od reklamy jest to przede wszystkim czas na poprawę wizerunku swojej firmy.

Publicystka Katarzyna Wójcik na swoim blogu pisze: To doskonała okazja do tego, by poza dbaniem o wzrost sprzedaży ocieplić swój wizerunek i przy okazji zadbać o przyrost i zaangażowanie fanów w mediach społecznościowych. Według autora artykułu Teoria marketingu na powodzenie kampanii reklamowej mają wpływ czynniki kulturowe, społeczne, osobiste i psychologiczne. Te ostatnie opierają się głównie na motywacji i potrzebach klientów, którzy zanim podejmą decyzję o zakupie, muszą mieć czas do namysłu.

Potrzeba staje się motywem wówczas, kiedy intensywność jej odczuwania osiąga dostatecznie wysoki poziom. Motywem jest więc potrzeba, która wywiera na klienta presję skłaniającą do podjęcia wyboru.

Dlatego emitowane od początku listopada bożonarodzeniowe spoty są krótsze, ale nadawane częściej – niejednokrotnie kilka razy w jednym bloku reklamowym. Te radiowe wykorzystują charakterystyczny głos Świętego Mikołaja lub dźwięk dzwoneczków u jego sań. Reklamy internetowe i billboardy wyjątkowo nie tylko kuszą najniższymi cenami, ale przede wszystkim mają podkreślać jakoś produktu i jego znaczenie dla rodzinnej atmosfery. Największe pole do popisu mają twórcy reklam telewizyjnych, ponieważ kontrolują oni zarówno obraz, jak i dźwięk. Często wykorzystują znane melodie i motywy, takie jak wigilijna kolacja, przygotowanie dwunastu potraw oraz rodzinne spotkania. Publicystka portalu dlaStudenta.pl, Katarzyna Witak, pisze: Świąteczną atmosferę w reklamie najlepiej buduje się przy użyciu tradycyjnych symboli: choinka, śnieg, prezenty, Święty Mikołaj, mikołajowa czapka, bombki.

Coraz popularniejszym trendem jest adresowanie reklam do dzieci. Takie spoty są nadawane w każdej przerwie na kanałach dla najmłodszych oraz stacjach ogólnych w porze śniadaniowej. Kiedy dzieci je obejrzą, często wymuszają na rodzicach zakup reklamowanej zabawki, która zazwyczaj okazuje się bardzo droga.

Marketing nie byłby zapewne tak skuteczny, gdyby nie nasze bożonarodzeniowe skojarzenia. Reklamy przypominają dorosłym odbiorcom święta z dzieciństwa, czyli atmosferę i magię, za którymi tęsknią.

1 2

Dlaczego chcemy komercyjnych świąt?
  • 0.00 / 5 5
0 ocen/y, 0.00 śr. ocen (0% punktów)

Komentarze Facebook:

Komentarze/y

Komentarze czasopisma:

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.