Coffee time

czwartek, 08.05.2014r.
Autor: napisał/a 10 artykułów.

kawaKawa powinna być czarna jak piekło, mocna jak śmierć, słodka jak miłość. (przysłowie tureckie)

Wielu ludzi nie wyobraża sobie poranka bez filiżanki aromatycznej małej czarnej. Kawa jest napojem, którym delektują się ludzie na całym świecie. Czym różni się włoskie cappuccino od quahwy z Maroka? Jak powstaje i ile kosztuje najdroższa kawa świata?

Historia kawy

Owoce kawowca wykorzystywane były już w Etiopii w I tysiącleciu p.n.e. Spożywano je po ugotowaniu, dodając sól i masło. Prawdopodobnie w XIII lub XIV wieku zostały przywiezione przez kupców arabskich do Jemenu, którzy do dnia dzisiejszego dostarczają kawę. Tam również opracowano metodę wytwarzania napoju z uprażonych nasion kawowca rozpowszechnionego na terenie Arabii przez Beduinów.

Z odkryciem kawy wiąże się legenda, przypisująca tę zasługę sufiemu Shaikh ash-Shadhilemu – patronowi plantatorów kawy. Podczas wędrówki po Afryce Shaikh miał spotkać stado kóz, które wydawały mu się pobudzone. Spróbował zjadanych przez nie owoców i odkrył, że również na niego działają pobudzająco.

Aż jedna trzecia światowego eksportu ziarna kawowego wędruje do USA. W latach 70. XX wieku jedną z najpopularniejszych marek była „Arbucles Coffee”, której kawę sprzedawano gotową do palenia w torbach o wadze jednego funta. Po drugiej wojnie światowej „przerwa na kawę” stała się istotną częścią dnia pracy w Stanach Zjednoczonych, a wkrótce ten przyjemny zwyczaj stał się popularny na całym świecie.

W filiżance czy w naparstku?

Kawa jest znana ze swych pobudzających właściwości oraz wspaniałego smaku i aromatu. W czasach kaw rozpuszczalnych i tzw. kaw instant typu 3 w 1 sprzedawanych w supermarketach, zwykły sprzedawca kawy jest już rzadkością. Sto lat temu liczba takich specjalistów miała tendencję wzrostową. W każdej wsi i miasteczku mielenie ziarna kawowego należało do codziennych rytuałów. Popularne niegdyś miejsca, w których można było kupić świeżą, aromatyczną kawę dziś należą do rzadkości.

1 2

Coffee time
  • 0.00 / 5 5
0 ocen/y, 0.00 śr. ocen (0% punktów)

Komentarze Facebook:

Komentarze/y

Komentarze czasopisma:

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.