Efektywna nauka do egzaminu

czwartek, 01.01.2015r.
Autor: napisał/a 5 artykułów.

640px-Chimp_Brain_in_a_jarKlasówki, zadania klasowe i egzaminy towarzyszą większości ludzi przez co najmniej kilka lat życia. Często przysparzają wielu stresów i bywają prawdziwą zmorą uczniów szkół podstawowych, średnich oraz wyższych. Ogrom materiału czy tematyka skutecznie demotywują do rozpoczęcia nauki, a strach przed niezaliczeniem spędza sen z powiek. Czy istnieją sposoby na to, aby bez stresu podejść do egzaminu i spokojnie go zdać? Okazuje się, że zmiana kilku elementów naszego życia jest w stanie znacznie poprawić skuteczność procesu uczenia się.

Każdy człowiek jest inny, począwszy od charakteru, po styl ubierania się. Każdy reaguje na inne bodźce, jedne rzeczy pozwalają mu się skupić, inne go rozpraszają. Nie ma jednego dobrego sposobu na uczenie się, każdy musi znaleźć odpowiednie metody i techniki, które ułatwią mu zapamiętywanie i poprawią koncentrację.

Planowanie to podstawa

Przede wszystkim ważne jest to, aby nie odkładać nauki na ostatnią chwilę. Materiału do opanowania jest zazwyczaj wiele, a zarwanie jednej czy dwóch nocy na pewno nie pozwoli nauczyć się wszystkiego. Najlepiej jest zaplanować proces uczenia się, dzieląc materiał na bloki tematyczne lub rozdziały. Przy okazji segregacji zapamiętujemy główne pojęcia, które będziemy musieli opanować, co daje nam ogólne pojęcie o tematyce materiału. Dobrze jest przyporządkować poszczególne partie do kolejnych dni; przy takim założeniu należy rozpocząć naukę minimum tydzień przed egzaminem. Niektórym może się to wydawać bardzo długim okresem, jednak poświęcenie trzech godzin dziennie na czytanie i powtarzanie materiału na pewno jest lepsze, niż dziesięciogodzinne czytanie notatek w noc przed kolokwium czy klasówką.

Wypoczynek i energia miarą sukcesu

Bardzo ważnym czynnikiem, który wpływa na procesy pamięciowe, jest na pewno wypoczynek. Bezpośrednio przed nauką powinno się „dać odpocząć” mózgowi; poczytać książkę, posłuchać muzyki, przejść się na spacer. Christian Drapeau, pedagog i wykładowca, w swojej książce „Jak uczyć się szybko i skutecznie” dowodzi, że: każde napięcie zmniejsza możliwości uczenia się i zdolność do wszelkiej pracy umysłowej. Okazuje się więc, że odprężenie i uspokojenie myśli faktycznie sprzyja przyswajaniu wiedzy oraz skupieniu się na książce czy notatkach.

Nasz organizm lepiej pracuje, kiedy ma z czego czerpać energię. Najważniejszym posiłkiem dnia jest oczywiście śniadanie, ale do nauki o jakiejkolwiek porze dnia nie warto siadać głodnym. Po pierwsze, dlatego że lepiej przyswajamy informacje, gdy nie jesteśmy rozdrażnieni (a taki stan często występuje, gdy burczy w brzuchu). Po drugie, uczucie głodu jest dobrą wymówką, aby oderwać się od nauki i spędzić trochę czasu w kuchni. Oczywiście nie warto przesadzać w drugą stronę – zbyt obfite posiłki powodują senność i poczucie rozleniwienia. Dietetycy polecają jeść przed nauką produkty obfite w węglowodany złożone (czyli takie, które nie spowodują szybkiego nawrotu głodu, ponieważ długo rozkładają się w organizmie) obecne w ziemniakach, makaronach czy pieczywie razowym, a także składniki bogate w kwasy omega-3 (znajdziemy je w rybach) oraz żelazo (jego bogatymi źródłami są podroby i zielone warzywa). Podczas nauki jako przekąskę warto mieć pod ręką orzechy lub gorzką czekoladę.

1 2

Efektywna nauka do egzaminu
  • 0.00 / 5 5
0 ocen/y, 0.00 śr. ocen (0% punktów)

Komentarze Facebook:

Komentarze/y

Komentarze czasopisma:

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.