Elektroniczni asystenci kierowcy

czwartek, 25.09.2014r.
Autor: napisał/a 4 artykułów.

samochody2W dzisiejszych „naszpikowanych” nowoczesnymi technologiami czasach mogłoby się wydawać, że systemy bezpieczeństwa w samochodach same się mnożą. Użytkownikom „osobówek” trzyliterowe skróty plączą się w ogromnej sieci szyfrów. Co one oznaczają? Odpowiedzią niektórych kierowców na to pytanie mogłoby być: Nie wiem. Spełniają swoją funkcję. Ważne, że działają. Nie wszyscy wiedzą jednak, w jaki sposób. By móc w pełni wykorzystać systemy bezpieczeństwa w samochodach, trzeba znać zasady ich działania. Wówczas jazda samochodem będzie sprawiała prawdziwą przyjemność, a zagrożenie będzie zredukowane do minimum.

Zalety

Chwila nieuwagi podczas prowadzenia samochodu może kosztować uczestników ruchu zdrowie, a nawet życie. Producenci pojazdów wciąż jednak są czujni i wymyślają coraz to nowsze systemy, które są w stanie ustrzec kierowców przed wypadkiem. Współczesny samochód może „widzieć” w ciemności – oświetlać pobocza, lokalizować na drodze pieszych czy automatycznie zatrzymać auto tuż przed niewidoczną dla kierowcy przeszkodą. Co roku na rynku motoryzacyjnym pojawia się kilkudziesiąt nowych asystentów kierowcy, wspomagających bezpieczeństwo jazdy. Najnowsze z nich, skonstruowane w roku 2014, najskuteczniej przykuwają uwagę – rozwój techniki jest w dzisiejszych czasach coraz bardziej spektakularny.

Słabe strony

Główną wadą elektronicznych systemów jest ich wygórowana cena, przez co wzrasta także koszt samych pojazdów w nie zaopatrzonych. Drugim minusem jest ich awaryjność. Producenci nowoczesnych samochodów są często zobligowani przez potencjalnych klientów do montażu przeróżnych asystentów, jednak problem tkwi w tym, że niewiele zwykłych warsztatów kompetentnie zajmie się autem tak skomplikowanym. Ostatnią ich wadą jest niemożność wyłączenia wszystkich elektronicznych „bajerów” – na przykład nowoczesne mercedesy mogą zatrzymać się automatycznie w każdej sytuacji, także na autostradzie przy pełnej prędkości, z powodu… spalonej żarówki światła pozycyjnego. Pojazd automatycznie zwalnia, włącza światła awaryjne, zatrzymuje się i zaciąga hamulec ręczny. Jedyną metodą uruchomienia silnika w takim przypadku jest… wezwanie pomocy drogowej.Jeśli samochód zepsuł się w miejscu, gdzie tamuje ruch uliczny, przyjazd lawety może stanowić nie lada wyczyn. Czy wynalazcy systemu nie pomyśleli, że w niektórych sytuacjach takie działania stwarzają jeszcze większe zagrożenie na drodze?

Wybrane najnowsze systemy bezpieczeństwa używane we współczesnych samochodach

1. Asystent zmiany pasa ruchu

Konstruktorzy pojazdów skupili się w ostatnich latach na usprawnieniu manewru zmiany pasa ruchu.Ta z pozoru nietrudna czynność kończy się często poważnym wypadkiem. Przyczyną tego jest tak zwane martwe pole lusterek, tj. przestrzeń obok pojazdu niewidoczna dla kierowcy. Gdy znajdzie się tam inny samochód, a kierujący zacznie zmieniać pas ruchu, może dojść do zajechania drogi i spowodowania tragicznej w skutkach kolizji. Martwe pole jest monitorowane zazwyczaj przez czujniki lub kamerę. Systemy tego typu stosuje min. Audi czy Volkswagen i noszą one nazwę Side Assist.

1 2

Elektroniczni asystenci kierowcy
  • 0.00 / 5 5
0 ocen/y, 0.00 śr. ocen (0% punktów)

Komentarze Facebook:

Komentarze/y

Komentarze czasopisma:

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.