Fabryka snów

piątek, 27.03.2015r.
Autor: napisał/a 7 artykułów.

sen1Sen to nieodzowny proces w życiu każdego człowieka. Dzięki niemu ludzie regenerują siły, a ich mózgi przetwarzają zdarzenia minionego dnia. Jednak mało kto wie, czym jest sen i jak wtedy działa ludzka podświadomość.

Fazy snu

Na samym początku warto przedstawić fazy snu. Najważniejsze są dwie: NREM i REM. Faza NREM rozpoczyna się zwykle 15 minut po zgaszeniu światła; człowiek odczuwa wtedy senność, a potem zapada w lekki sen. Następnie przechodzi w głęboki sen. Po około 90 minutach osiąga fazę REM, czyli fazę szybkich ruchów gałek ocznych, które towarzyszą marzeniom sennym. Trwa ona do 30 minut i powtarza się cztery, pięć razy. W tym właśnie czasie można mieć nawet kilka snów.

Czas na zdrowy sen

Zależnie od wieku zmienia się zapotrzebowanie na sen: niemowlęta potrzebują 16-18 godzin, dzieci w wieku przedszkolnym 10-12 godzin, nastolatki 9 godzin, dorośli 7-8 godzin. W praktyce wygląda to jednak trochę inaczej. Ludzie coraz bardziej poświęcają się pracy, nauce oraz zajęciom dodatkowym – do tego stopnia, że czasu na sen pozostaje im zdecydowanie mniej. Wiele osób skarży się na problemy z wysypianiem się, co skutkuje osłabieniem organizmu, dekoncentracją i obniżeniem nastroju prowadzącym nawet do depresji. Dlatego tak ważne jest, by człowiek się wysypiał. Oto parę czynników, które ułatwiają łatwiejsze zasypianie: spokój i świeże powietrze, czytanie książek, picie herbatki walerianowej, chmielowej lub z melisy, picie alkoholu w małych ilościach, niepalenie papierosów przed snem oraz unikane smogu elektrycznego (zaleca się trzymanie urządzeń elektrycznych oddalonych co najmniej o dwa metry od miejsca snu). Oprócz tego istotne są jeszcze łóżko i materac. Wygoda oraz stabilność zdecydowanie poprawia jakość snu, jak również pozwala uniknąć bólu mięśni i kręgosłupa.

Świadomy sen

Treść snów zazwyczaj nie jest zależna od woli ludzi, ale istnieją wyjątki. Niektórzy potrafią nauczyć się kontroli ‑ wtedy mówimy o śnie świadomym. Aby móc kontrolować sen, należy się do tego przygotować. Przede wszystkim dobrać odpowiednią technikę. Jako że ludzie są różni, powinni wybrać tę, która najbardziej im odpowiada pod względem trudności. A są to:

- WBTB (Wake-Back-To-Bed) czyli „obudź się i wracaj do łóżka”

- MILD (Mnemonic Induced Lucid Dream) – powtarzanie krótkiego hasła przed snem i podczas przebudzenia w nocy („Za chwilę zasnę i będę we śnie”)

- WILD (Wake Induced Lucid Dream) czyli przejście bezpośrednio do fazy REM

- PILD (Punishment Induced Lucid Dream) – system kar

- RILD (Reward Induced Lucid Dream) czyli system nagród (odwrotność PILD).

Świadomy sen sprawdza się w dużej mierze u osób, którym często śnią się koszmary. Co nie oznacza, że tylko one mogą się tego nauczyć.

sen2Ciekawostki o snach

Jak różni są ludzie, tak różne są ich sny. Mężczyznom i kobietom śnią się inne rzeczy, ale łączy ich jedna cecha ‑ obie grupy zapominają swoje sny. Już chwilę po przebudzeniu człowiekowi ulatuje z pamięci 50 proc. snów. A po 10 minutach aż 90 proc.

Na to, o czym się śni, mają wpływ różne wydarzenia z życia, poznani ludzie, sytuacja życiowa. Co zaskakujące, nawet niewidomi mają sny ‑ wyostrzają się wtedy ich zmysły. Ci, którzy stracili wzrok z czasem, np. kilka lub kilkanaście lat po urodzeniu, widzą pod powiekami różnobarwne obrazy.

Mimo że każdy śni, niektóre aspekty tego procesu nadal pozostają niewyjaśnione. Czemu śnią się nam obce twarze, których nigdy nie widzieliśmy? Dlaczego nie znamy odpowiedzi wyśnionych postaci na zadawane im pytania? Przecież są one wytworem nie obcej, ale naszej własnej – choć sennej – wyobraźni.

 

Magdalena Filaber

 
Redakcja: Aleksandra Mazur, Damian Lupa
Redakcja językowa: Agnieszka Putz, Tomasz Tułasiewicz
Redakcja graficzna: Marta Wypych

Fabryka snów
  • 0.00 / 5 5
0 ocen/y, 0.00 śr. ocen (0% punktów)

Komentarze Facebook:

Komentarze/y

Komentarze czasopisma:

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.