Kreatywne sposoby autoprezentacji

piątek, 31.10.2014r.
Autor: napisał/a 28 artykułów.

1Każdy człowiek wielokrotnie korzysta z mechanizmu autoprezentacji. Dokonuje tego zarówno nieświadomie, jak i całkowicie rozmyślnie. Co leżu u podstaw takiego zachowania? Ludzie chcą wypaść lepiej w oczach nowo poznanych osób, zdobyć wymarzoną pracę czy z sukcesem przeprowadzić prezentację. Dzisiaj nie liczą się wyłącznie klasyczne techniki autoprezentacji. Należy być przede wszystkim osobą kreatywną, by móc zaprezentować swoje mocne strony.

Autoprezentacją i jej technikami zajmują się psycholodzy, trenerzy interpersonalni czy coach’e. Dr Dariusz Rosiński, psycholog i wykładowca z Poznania, przez analizę definicji autoprezentacji zawartej w literaturze, określił ją jako: manipulowanie wrażeniem wywieranym na innych. To znaczy, że jest to proces, za pomocą którego ludzie starają się sterować odbiorem swojego wizerunku przez innych. Autoprezentacja jest więc socjotechniką, która ma na celu wytworzenie w umyśle rozmówcy konkretnego obrazu danej osoby. Obraz ten zwykle jest pozytywny, ale może być także negatywny. Na przykład nastolatki bardzo często chcąc przynależeć do grupy „fajnych”, ale gorzej uczących się kolegów, zachowują się nieodpowiednio i ignorują uwagi nauczycieli. Przybranie określonej maski ma pomóc w zdobyciu akceptacji oraz stworzeniu odpowiedniego image’u.

Z kolei mianem wizerunku można określić zespół zebranych informacji na temat danej osoby, przedsiębiorstwa czy firmy. Jest to wiedza i opinie środowiska dotyczące konkretnego obiektu. Organizacje, chcąc świadomie kreować swój własny wizerunek, zatrudniają całą rzeszę ludzi, która ma dbać o reputację i odpowiedni odbiór firmy przez otoczenie. Takie zadania powierzane są specjalistom zajmującym się public relations. Natomiast ludzie w życiu codziennym wykorzystują w takim samym celu techniki autoprezentacji.

Dlaczego korzystamy z autoprezentacji?

Według doktora Rosińskiego są trzy główne powody manipulowania własnym wizerunkiem, a mianowicie: uzyskanie potrzebnych bądź cennych zasobów, stworzenie i utrzymanie pożądanej definicji własnego Ja oraz ułatwienie bezproblemowego przebiegu interakcji społecznych.

Pierwsza przyczyna jest oczywista: ludzie manipulują swoim wyglądem, by dostać to, na czym im zależy. Motywacją do wykorzystania techniki autoprezentacji może być na przykład ubieganie się o wymarzoną pracę. Przygotowując się na rozmowę kwalifikacyjną, kandydat zastanawia się, jakie ubranie wzbudzi wrażenie profesjonalizmu i kompetencji. Dobiera dodatki, które postawią go w lepszym świetle, np. założy zegarek, gdyż kojarzy się on z punktualnością. Następnie kandydat stanie przed lustrem i przygotowuje odpowiedzi na najbardziej powszechne pytania. Obserwując mimikę, gestykulację, skoryguje ją, jeśli wyda mu się nieodpowiednia. Jednym słowem kandydatowi zależy, by rekruter wyrobił sobie o nim jak najlepsze zdanie i być może mimo braków w doświadczeniu czy kwalifikacjach, zatrudnił go. Dlaczego rekruter się na to zdecyduje? Będzie oczarowany kandydatem i postanowi, że da mu szansę. Elegancko ubrana osoba, uśmiechająca się sympatycznie oraz emanująca elokwencją nie może być przecież sprawiającym problemy pracownikiem.

1 2

Kreatywne sposoby autoprezentacji
  • 0.00 / 5 5
0 ocen/y, 0.00 śr. ocen (0% punktów)

Komentarze Facebook:

Komentarze/y

Komentarze czasopisma:

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.