Makdonaldyzacja społeczeństwa

czwartek, 11.06.2015r.
Autor: napisał/a 19 artykułów.

mcdonalds1m.wW XXI wieku restauracje McDonald’s nie są niczym niezwykłym ‑ można tam zjeść szybko, smacznie, ale niekoniecznie zdrowo. Ludzie nie zdają sobie jednak sprawy z tego, jak łatwo można przenieść model funkcjonowania tych lokali do codziennego życia i jak bardzo wpływa on na proces globalizacji.

Historia McDonald’s

Przedsiębiorstwo założyli w 1940 roku bracia Richard i Maurice McDonald, a firma bardzo szybko zdobyła światową potęgę dzięki prostocie swojego funkcjonowania. Trudno w to uwierzyć, ale firma warta obecnie 990 milionów dolarów początkowo obejmowała jeden bar z hamburgerami. Karolina Korwin-Piotrowska, polska dziennikarka radiowa i telewizyjna, w swojej książce „Ćwiartka na raz” opisuje przełomowe wydarzenia, które miały miejsce w Polsce od pierwszych wolnych wyborów do dnia dzisiejszego. Wśród tych wydarzeń nie mogło zabraknąć otwarcia pierwszej w Polsce restauracji McDonald’s, które miało miejsce 17 czerwca 1992 roku na rogu ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej w Warszawie. Budowa budynku kosztowała aż milion dolarów, co było w tamtych czasach dla wszystkich ogromnym szokiem. W dniu otwarcia pobito światowy rekord w liczbie transakcji ‑ dokonano ich 13,3 tysięcy.

Wówczas miejsce to było niezwykłe, światowe, służyło oderwaniu od szarej rzeczywistości PRL-u. Ludzie przyzwyczajeni do pustych półek nagle mogli zasmakować czegoś innego. Korwin-Piotrowska zauważa również, że każdy chciał tam zajść, chociaż na frytki, dzięki czemu miejsce to szybko stało się popularne: wywiady, ważne spotkania biznesowe, rodzinne obiady odbywały się właśnie w tej restauracji.

Funkcjonowanie restauracji

Bracia osiągnęli ogromne zyski głównie dzięki odpowiedniemu modelowi działania. Jak wygląda model biznesowy McDonald’s? Większość barów serwuje swoje dania dla gości przy stolikach, ale stworzono również McDrive z myślą o kierowcach i pasażerach samochodów, którzy nie mają czasu, aby usiąść i spokojnie zjeść. W USA istnieją już lokale tematyczne, które nie różnią się menu, ale są ogromną atrakcją turystyczną, np. Rock N Roll McDonald’s, który wyróżnia się muzyką i aranżacją wnętrz. Menu restauracji McDonalds zostało natomiast dostosowane do potrzeb społeczeństwa. W Izraelu serwuje się potrawy koszerne, a ogromną popularnością cieszy się McShawarma, której głównym składnikiem jest koszerna wołowina. W Indiach i Japonii bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się wegetariańskie dania McDonald’s. Najlepiej sprzedającym się daniem jest kanapka McAloo Tikki, w której mięso zamieniono na ziemniaczanego burgera. McDonald’s stara się również przeciwdziałać krytyce dotyczącej niezdrowego jedzenia serwowanego w ich restauracjach. Wprowadzono owoce, sałatki i świeżo wyciskane soki.

1 2

Makdonaldyzacja społeczeństwa
  • 0.00 / 5 5
0 ocen/y, 0.00 śr. ocen (0% punktów)

Komentarze Facebook:

Komentarze/y

Komentarze czasopisma:

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.