Marie Sallé – unikalna postać w historii baletu

czwartek, 26.02.2015r.
Autor: napisał/a 6 artykułów.

mariesalle1Londyn, pierwsza połowa XVIII wieku – сzas, w którym wielki twórca Jerzy Fryderyk Haendel (niem. Georg Friedrich Händel) komponował swoje arcydzieła, a jego opery odnosiły sukcesy na scenie Opery Królewskiej w Covent Garden. Ważną rolę, obok muzyki, odgrywały również sceny baletowe. W kalejdoskopie tańców panowała jedna gwiazda, która przykuwała uwagę wszystkich. Nie tylko talent i wirtuozeria zapewniły jej sukces, lecz także szlachetna prostota ruchów i elegancja. Marie Sallé, bo o niej mowa, była unikalną postacią w historii baletu.

Haendel zachwycał się talentem tej artystki. Wyłącznie dla niej napisał prolog Terpsychora do swojej opery Wierny pastuch. Inscenizacje choreograficzne w Terpsychorze towarzyszyły śpiewom solistów i chóru. W centrum działania była Sallé – pojawiała się w postaci muzy tańca. Dzięki jej gracji i talentowi aktorskiemu melodie w spektaklu były zrozumiałe.

Początek drogi życiowej

Jedenastoletnia dziewczynka, która występowała w teatrach jarmarcznych, zapewne nie mogła przewidzieć, że będą ją oklaskiwały osoby z dworu królewskiego, a jej sława będzie trwała wieki. Marie przyszła na świat w rodzinie wędrownych artystów. Jej talent został od razu dostrzeżony przez rodziców – to oni dołożyli wszelkich starań, by ich córka opanowała sztukę taneczną i szlifowała swój talent.

W młodym wieku Marie została uczennicą świetnej baletnicy Françoise Prévost. Surowa opiekunka dużo wymagała od swoich wychowanek, dzięki temu rezultaty były widoczne od razu. Wychowankami Prévost były dwie gwiazdy pierwszej połowy XVIII wieku – Marie Sallé i Marie-Anne Cupis. Wówczas ich rywalizacja była gorąco omawiana. Sallé fascynowała talentem aktorskim, natomiast Cupis – wirtuozerią. Obie tancerki wywarły niemały wpływ na późniejszy rozwój sztuki baletowej.

Droga do sukcesu

W 1721 roku Marie Sallé debiutowała w operze baletowej Andrégo Campry Święta wenecjańskie. Ten debiut przyniósł młodej tancerce niemały sukces. Było to dla niej szczególnie cenne doświadczenie ze względu na to, że jako początkująca artystka zastąpiła swoją nauczycielkę – Françoise Prévost, która do tej pory występowała w tej operze, i zrobiła to godnie. Późniejsza droga twórcza nie była jednak taka łatwa.

1 2

Marie Sallé – unikalna postać w historii baletu
  • 0.00 / 5 5
0 ocen/y, 0.00 śr. ocen (0% punktów)

Komentarze Facebook:

Komentarze/y

Komentarze czasopisma:

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.