Czy media mają wpływ na rozwój osobowości człowieka?

czwartek, 18.09.2014r.
Autor: napisał/a 9 artykułów.

media2.jpgMedia w znaczący sposób wpływają na proces socjalizacji, mogą one sprzyjać rozwojowi osobowości, bądź go ograniczać. Współcześnie są z nami wszędzie i nieustannie mamy z nimi kontakt. Czy właściciele mediów dążą do postępu społecznego? Czy ich działania są tylko komercją?

Dla dzisiejszego społeczeństwa informacyjnego media odgrywają istotną rolę. Na wyciągnięcie ręki dostępne są wydarzenia ze świata i kraju. Media w znaczącym stopniu wpływają na proces socjalizacji człowieka, czyli jego przystosowania do życia. Wiele tłumaczą, uczą, kształtują świadomość społeczną, informują, zdarza się, że nawet manipulują. Każdy może korzystać z dowolnej formy mediów, do dyspozycji mając radio, TV, prasę i oczywiście Internet. Właściciele mediów konkurując ze sobą, stosują coraz bardziej różnorodne formy przekazu, a wszystko po to, by zdobyć odbiorcę.

Zmienność Internetu

Raport Diagnoza Społeczna przeprowadzony przez dr socjologii Dominika Batorskiego wykazuje, że rokrocznie przybywa internautów. W 2003 roku około 25 proc. Polaków korzystało z Internetu. W 2005 liczba użytkowników wzrosła do 33 proc., a w 2007 prawie do 42 proc. Z roku na rok jest również coraz więcej osób korzystających z niego regularnie. Najwięcej jest użytkowników do 24 roku życia, ta grupa stanowi 70 proc. internautów. W mniejszym stopniu z dobrodziejstw sieci korzystają osoby starsze, co spowodowane jest brakiem doświadczenia w posługiwaniu się komputerem. Młodzi ludzie przeważnie w Internecie szukają dla siebie rozrywki i komunikują się z innymi. Na temat globalnej wioski istnieje wiele odmiennych poglądów. Jedni uważają, że kontakty społeczne, nawet te za pomocą sieci mają wpływ na poczucie szczęścia i relacje z ludźmi, co przekłada się na jakość życia. Niektórzy twierdzą jednak, że korzystanie z sieci może przyczynić się do depresji. Problemem zajął się psycholog Robert Kraut, który przeprowadził kilka badań w tym kierunku. W 2002 roku opublikowano 3 pomiary z lutego i sierpnia 1998 roku oraz lutego 1999 roku. Z badań wynikało, że skłonność do depresji wykazują osoby zaczynające przygodę z komputerem, czy Internetem. Dzieje się tak na skutek frustracji z powodu braku wiedzy ze strony technicznej. Staż korzystania z Internetu wpływa na szybsze posługiwanie się tym medium. Po pewnym czasie ten stan mija, a użytkowanie staje się przyjemne. Kraut wraz ze współpracownikami zauważył, że korzystanie z sieci może pełnić różne funkcje dla poszczególnych typów osobowości. Osoby skłonne do introwersji izolują się od świata realnego, są wyobcowane i mniej zaangażowane społecznie. W przypadku ekstrawertyków jest zupełnie inaczej – są zaangażowani społecznie, aktywni, za pomocą Internetu poszerzają grona znajomych i częściej spotykają się z przyjaciółmi. Internet pełni dla nich funkcję katalizatora spotkań. Psychologowie Lindsay H. Shaw i Larry M. Gant w swoim eksperymencie przeprowadzonym w 2002 roku dowiedli, że Internet sprzyja poczuciu szczęścia. Badani otrzymali od naukowców tematy rozmów, które mieli za zadanie poruszyć podczas czatowania z nieznajomymi. Doświadczenie wykazało, że po 4-8 tygodniach pisania z osobą anonimową spadło poczucie samotności i depresji, a wzrastała samoocena. Sprzeczności związane z wpływem Internetu na osobowość człowieka są związane z tym, że Internet coraz bardziej się zmienia, a wraz z jego rozwojem będą pojawiać się kolejne pytania badawcze.

Prasa

Badaczka Izabela Anuszewska z MillwardBrown przeprowadziła badanie na zlecenie Izby Wydawców Prasy, w którym dowiodła, iż obecnie prasę czyta ok. 86 proc. Polaków. Jak podaje Spółka Polskie Badania Czytelnictwa regularnymi czytelnikami prasy są zazwyczaj osoby wykształcone, zatrudnione w średnich i wyższych stanowiskach. Statystyki przeprowadzone przez Press w listopadzie w 2010 roku wykazują, że do najczęściej kupowanych w Polsce pozycji należał Fakt, Gazeta Wyborcza, Super Express, Rzeczpospolita. PBC podsumowują, że w 2010 roku 27,5 proc. czytelników korzysta z prasy internetowej. Obecnie e-prasa staje się coraz bardziej popularna. Konsumenci mogą otrzymać zniżkę za opłacenie rocznej prenumeraty, a także mieć dostęp do dodatkowych konkursów, co wpływa na atrakcyjność oferty. Coraz częściej istnieje możliwość wyboru przydatnych artykułów, przy czym tylko płaci się za nie. Konsumenci oszczędzają w ten sposób pieniądze, bowiem nie są zmuszeni do zakupu całego wydania. Czytelnicy chętnie wybierają artykuły doradcze, przydatne w rozwoju zawodowym i osobistym, analizy rynku, komentarze polityczne, a także doniesienia z życia gwiazd. Socjologowie z MillwardBrown przewidują, że czytelnictwo prasy w Polsce wzroście o kilkanaście procent w ciągu pięciu lat właśnie za sprawą cyfryzacji.

1 2

Czy media mają wpływ na rozwój osobowości człowieka?
  • 0.00 / 5 5
0 ocen/y, 0.00 śr. ocen (0% punktów)

Komentarze Facebook:

Komentarze/y

Komentarze czasopisma:

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.