Medialna metamorfoza

czwartek, 28.05.2015r.
Autor: napisał/a 35 artykułów.

media1m.wZamiast edukować, serwują tanią rozrywkę. Promocja komercyjnego i konsumpcyjnego życia jest dziś na porządku dziennym, a dziennikarz nie jest już głosem ludu, lecz szpiegiem węszącym tanią sensację. Jakie są dzisiejsze media, w których nawet informacje są autorską wersją redaktorów?

Dwie rewolucje

Badania na temat wpływu mediów na społeczeństwo trwają nieprzerwanie od lat 20. ubiegłego stulecia. Od tego czasu powstało wiele przeciwstawnych teorii, zakładających oddziaływanie lub brak wpływu mediów na odbiorców. Promowano już założenia o szkodliwości mediów, ich ograniczonym wpływie na publiczność, potrzebie objęcia kontroli nad koncernami medialnymi oraz odpowiedzialność dziennikarzy za podejmowane treści. Wszechobecność współczesnych mediów doprowadziła nie tyle do dużego wpływu na społeczeństwo, co wręcz do jego uzależnienia od emitowanych treści – zwłaszcza w Internecie.

Jerzy Baczyński, redaktor naczelny tygodnika Polityka, w wywiadzie dla radia TOK FM z Krzysztofem Lepczyńskim jako najważniejsze powody dzisiejszej sytuacji w mediach podaje dwie rewolucje – późną transformację oraz rewolucję technologiczną. Z jednej strony transformacja w mediach nam się udała, mamy bogaty rynek medialny, zróżnicowany w każdym sensie, pluralistyczny. Pod tym względem nie ustępujemy rozwiniętym rynkom zachodniej Europy. Jeśli jednak popatrzy się dokładniej, zapyta, jakie to media, jaka jest ich siła, to mamy już wiele powodów do frustracji i rozczarowań. Media tradycyjne przeżywają dzisiaj bardzo poważny kryzys, a środki obrony, jakie wymyślają, często ten kryzys jeszcze pogłębiają.

Zmiany technologiczne doprowadziły do konwergencji mediów, powstania portali społecznościowych, na których są obecne wszystkie najważniejsze gazety, czasopisma, stacje telewizyjne i rozgłośnie radiowe. Bliski kontakt dziennikarzy i redaktorów z odbiorcami wpłynął na rozwój dziennikarstwa obywatelskiego. Z jednej strony miało ono zatrzymać współpracujących z danym medium widzów, z drugiej przyczyniło się do emitowania niesprawdzonych wiadomości, często także nieistotnych treści. Peter Anderson w książce „Przyszłość dziennikarstwa w dojrzałych demokracjach” odnosi się do konsekwencji współczesnego dziennikarstwa jako kumulacji kilku zjawisk: cytowania niepewnych źródeł, braku analizy zjawisk społecznych, nastawieniu na sensację oraz trywializowaniu wiadomości.

1 2

Medialna metamorfoza
  • 0.00 / 5 5
0 ocen/y, 0.00 śr. ocen (0% punktów)

Komentarze Facebook:

Komentarze/y

Komentarze czasopisma:

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.