Mission (im)possible, czyli jak załatwić sprawy w dziekanacie

czwartek, 27.02.2014r.
Autor: napisał/a 8 artykułów.

SUIT82W życiu każdego studenta przychodzi czas, kiedy musi pojawić się w dziekanacie. Przedłużenie legitymacji, składanie wniosków czy uzyskanie niezbędnych podczas studiowania informacji – na większości uczelni w Polsce te sprawy można załatwić jedynie w wydziałowych sekretariatach. Według licznych opinii studentów, tzw. „panie z dziekanatu” z różnych powodów nie chcą pomagać. Czy w konfrontacji z uczelnianą biurokracją żacy są na straconej pozycji?

Według źródeł Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w 2013 r. w Polsce istniały 444 uczelnie wyższe. Szkoły wyższe posiadają kilka wydziałów, każdy wydział swój dziekanat, a w nich zatrudnieni są pracownicy. Oznacza to kilka tysięcy „pań z dziekanatu”, które według wielu studenckich opinii nie potrafią pomóc w żadnej potrzebie. Na forach internetowych i portalach społecznościowych przeczytać można opinie studentów na temat pracowników dziekanatów. Najczęstsze zarzuty kierowane pod ich adresem to: brak kompetencji i zbywanie studentów. W konfrontacji z uniwersytecką biurokracją student nie jest na straconej pozycji i może załatwić swoje sprawy, jeśli zastosuje się do kilku podstawowych zasad.

1. Przygotuj się

Aby misja załatwienia spraw w dziekanacie zakończyła się sukcesem, trzeba się do niej odpowiednio przygotować. Przede wszystkim, student powinien upewnić się, że nie da się rozwiązać problemu inaczej jak przez dziekanat. Możliwe, że w statucie uczelni lub na stronie wydziału znajdują się wszystkie potrzebne informacje. W niektórych uczelniach, na przykład na Uniwersytecie Jagiellońskim, możliwe jest składanie wniosków przez internet. Jeśli jednak nie ma innej opcji, należy zgłosić się do dziekanatu i tam w jasny i zrozumiały sposób przedstawić swoją sprawę. Ważne jest odpowiednie przygotowanie się do wizyty w dziekanacie. W tym celu student skorzystać może z proponowanej przez psychologów strategii efektywnego planowania, podzielonych na cztery etapy: wyznaczenie celu, plan realizacji, konkretne działanie oraz konsekwentność. Krótko mówiąc, trzeba wiedzieć, po co się idzie, trzymać się planu i nie odpuszczać.

2. Prezentuj się

Badania przeprowadzone przez grupę psychologów pod przewodnictwem Bertrama Gawronskiego jednoznacznie wskazują na istnienie efektu pierwszego wrażenia. Jest to krótki proces poznawczy, w trakcie którego oceniamy nowo poznaną osobę na podstawie jej cech. Zdanie na temat poznawanego człowieka kształtuje się od pierwszej chwili zetknięcia się z nim, a ostateczna opinia – w ciągu 30 sekund. Naukowcy i trenerzy biznesu są zgodni, że postrzeganie nowo poznanej osoby w 55 % zależy od jej gestów, mimiki i wyglądu. Aby mieć zatem większe szanse na załatwienie swojej sprawy w dziekanacie, student musi się dobrze zaprezentować, ubrać się bardziej elegancko niż zwykle, a przede wszystkim wykazać się kulturą osobistą.

1 2

Mission (im)possible, czyli jak załatwić sprawy w dziekanacie
  • 5.00 / 5 5
1 ocena, 5.00 śr. ocen (95% punktów)

Komentarze Facebook:

Komentarze/y

Komentarze czasopisma:

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.