Niekonwencjonalne źródła energii czyli co się stanie, kiedy wyczerpią się zasoby ropy naftowej

czwartek, 28.08.2014r.
Autor: napisał/a 1 artykułów.

2013_Toyota_FCV_CONCEPT_01Czy jest jakaś alternatywa dla konwencjonalnego paliwa? Okazuje się, że jest ich całkiem sporo, a kilka z nich jest wartych szczególnej uwagi. Prąd, gaz ziemny, wodór, może ogniwa słoneczne – to te najbardziej znane alternatywy.Trudno przewidzieć, w jakim kierunku rozwinie się ta dziedzina nauki: na razie jest wiele koncepcji, rozwojowych projektów, prototypów oraz już działających konstrukcji, które wykorzystują alternatywne źródła energii, choć głównym sposobem napędzania wszelkiego rodzaju pojazdów i maszyn jak na razie pozostają silniki spalinowe na paliwa ropopochodne.

Coraz więcej producentów ma w swojej ofercie samochody o napędzie elektrycznym. Mając na uwadze pierwsze wizje i prototypy, te obecne wyglądają przy nich dość zgrabnie i mają sensowny zasięg. Przykładowo w Toyocie  IQ EV jest to 85 km, a ładowanie do 85 proc. zajmuje tylko 15 minut. Niektóre z nich mają bardzo zadowalające osiągi, tak jak Tesla model S doceniona przez Jeremy’ego Clarksona, znanego z bojkotowania ekologii w programie Top Gear. Ogromnym plusem silnika elektrycznego jest – w stosunku do spalinowych – stała wartość momenu obrotowego, dzięki czemu nie potrzebuje on wieloprzełożeniowych przekładni. Jego niewielkie rozmiary sprawiają, że można zainstalować po jednym silniku przy każdym kole pojazdu, eliminując cały układ napędowy znany z klasycznych konstrukcji. Usunięcie skrzyni biegów, wałów napędowych i półosi przynosi dwie podstawowe korzyści. Po pierwsze: uproszczenie konstrukcji – czyli mniej elementów, które mogą ulec awarii. Po drugie: konstrukcja układu napędowego nie odbija się na konstrukcji karoserii i wnętrzu pojazdu. Najsłabszym punktem takich rozwiązań są akumulatory, które wymagają miejsca oraz sporo ważą. Wymusza to na kostruktorach pójście na kompromis – skazani są na wybór między jak największą pojemnością, czyli w praktyce ilością akumulatorów, a jak najmniejszą masą, gdyż im jest ona większa, tym mniejsze zasięg i osiągi. Baterie mają też to do siebie, że jeśli się zepsują bądź po prostu z czasem zużyją, wymagają wymiany, co generuje koszty, a dodatkowo całość traci na ekologiczności, która jest jednym z motywów przewodnich dla projektowania samochodów z alternatywnym zasilaniem.

1 2

Niekonwencjonalne źródła energii czyli co się stanie, kiedy wyczerpią się zasoby ropy naftowej
  • 0.00 / 5 5
0 ocen/y, 0.00 śr. ocen (0% punktów)

Komentarze Facebook:

Komentarze/y

Komentarze czasopisma:

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.