Okręty podwodne

czwartek, 07.08.2014r.
Autor: napisał/a 39 artykułów.

U3008Okręty podwodne to ciekawe, nie tylko ze względu na budowę, maszyny, których ewolucja na przestrzeni wieków jest zdumiewająca. Jej przykładem może być sposób wprowadzania wynalazku w ruch. Początkowo łodzie budowano z drewna, a ich siłą napędową była praca ludzkich mięśni, z kolei w 1954 roku wyprodukowany został pierwszy okręt o napędzie atomowym.

Pierwsze okręty podwodne                  

Pierwsza łódź podwodna została zbudowana w XVII wieku przez Corneliusa van Drebbela dla króla Anglii Jakuba I. Materiałem użytym do budowy łodzi było drewno pokryte natłuszczoną skórą, która miała zapobiegać przeciekaniu wody do wnętrza statku. Mechanizm umożliwiający poruszanie się konstrukcji holenderskiego wynalazcy składał się z wioseł osłoniętych uszczelnianymi rękawami. Początkowe napędy podwodnych jednostek opierały swe działanie na pracy ludzkich mięśni.        

Ewolucja napędów okrętów podwodnych

Przełom w konstrukcji łodzi podwodnych stanowi rok 1884, kiedy to polski wynalazca Stefan Drzewiecki skonstruował okręt posiadający silnik elektryczny. Wówczas maszyny stały się nowocześniejsze i nie wymagały tak ogromnego nakładu pracy człowieka. Wadą tego napędu była konieczność ładowania baterii, co było możliwe jedynie po wynurzeniu się z wody, ze względu na niezbędny w tym procesie udział powietrza. Kolejnym krokiem w rozwoju napędów łodzi podwodnych było instalowanie silników benzynowych, które pracowały, gdy łódź była wynurzona. Pod wodą nadal używano silników elektrycznych, ponieważ silniki spalinowe potrzebują do pracy tlenu – a ten czerpany był z powietrza.

TurtleSubmarineJednostki o benzynowym napędzie charakteryzowały się ponadto możliwością wystąpienia eksplozji spowodowanej łatwopalnością oparów benzyny, co skłoniło konstruktorów do szukania alternatywnego źródła napędu. Rozwiązaniem stało się montowanie silników Diesla, dzięki którym w wynurzeniu możliwe było ładowanie baterii, umożliwiające pracę silnika elektrycznego. Specjaliści podjęli wysiłek mający na celu opracowanie systemu pozwalającego na pracę silników Diesla pod powierzchnią wody. Udało się to niemieckim inżynierom w 1943 roku dzięki zastosowaniu rury, tzw. chrapy, która podczas gdy jednostka przebywała na głębokości peryskopowej – czyli poziomie zanurzenia umożliwiającym obserwowanie powierzchni wody przez peryskop – doprowadzała powietrze do silnika i odprowadzała na zewnątrz spaliny.

1 2

Okręty podwodne
  • 0.00 / 5 5
0 ocen/y, 0.00 śr. ocen (0% punktów)

Komentarze Facebook:

Komentarze/y

Komentarze czasopisma:

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.