Produktywność, czyli jak zaoszczędzić czas

czwartek, 21.05.2015r.
Autor: napisał/a 17 artykułów.

organizacja2mwMając do dyspozycji 24 godziny, w ciągu dnia wiele osób nie znajduje dość czasu na wykonanie wszystkich zaplanowanych rzeczy. Dziwne? International Coach Federation, organizacja zrzeszająca trenerów rozwoju osobistego, przeprowadziła badanie wykazujące, że aż 70 proc. osób, mając do dyspozycji więcej czasu na wykonanie danego zadania, robi je dłużej niż osoby, które go nie mają. W wyniku tego zjawiska produktywność danego człowieka zaczyna szybko spadać. Zatem, jak pracować szybciej? Wystarczy tylko odrobina wiedzy.

Wyznacz swoje cele

Dokładne rozpisanie swoich zadań w danym dniu pracy pomoże w ich wykonaniu. Wykreślanie każdego podpunktu przynosi ogromną satysfakcję, a jednocześnie motywuje do tego, aby działać dalej. Tony Schwartz, dziennikarz, założyciel firmy Energy Project, w swojej książce „The Way We’re Working Isn’t Working” (tłum. „Taka praca nie ma sensu”) pisze o tym, że ludzie uwielbiają ze sobą rywalizować, a zatem podnoszą poprzeczkę swojej pracy jak najwyżej i za każdym razem starają się ją przeskoczyć. Wyznaczanie celów pozwala również na zachowanie porządku w kolejności wykonywania zadań.

Uporządkuj swoją przestrzeń

Bałagan w miejscu pracy nie motywuje do działania. Takie rzeczy jak nieuprzątnięte dokumenty, puste filiżanki czy pozostałości po drugim śniadaniu wprawiają w dezorientację. Wzrok, zamiast skupić się na ekranie komputera lub kartce papieru, często zatrzymuje się na niepotrzebnych przedmiotach, znajdujących się na biurku. Dlatego warto przed rozpoczęciem pracy uporządkować miejsce dookoła siebie i zostawić tylko to, co jest najistotniejsze.

Pamiętaj o przerwach

Każde przepracowane 40 minut powinno oznaczać pięć minut przerwy. Jednak w praktyce wygląda to tak, że pracuje się do momentu, kiedy oczy zaczynają się zamykać, a myśli uciekają w całkiem innym kierunku. Tego nawyku bardzo trudno się pozbyć. Wspomniany powyżej Tony Schwartz w wywiadzie dla amerykańskiego tygodnika „The Globe and Mail” opowiada o wypracowanej metodzie 90 minut. Twierdzi, że dopiero po upłynięciu tego czasu organizm ludzki potrzebuje dłuższej przerwy, na przykład godzinnej. Nie mniej jednak zastrzega, iż w międzyczasie należy od czasu do czasu oderwać się od wykonywanej czynności na rzecz krótkiego spaceru po pomieszczeniu.

organizacja1m.wBądź offline

Trudno jest wyłączyć telefon oraz komputer, nie spędzać nieustannie czasu na portalach społecznościowych i nie odświeżać skrzynki e-mailowej w nadziei na nową wiadomość. Tutaj najlepiej sprawdza się system zgromadzenia wszystkich niezbędnych materiałów przed rozpoczęciem pracy, aby następnie bez żadnych wymówek odłączyć się od Internetu. Oczywiście zbieranie danych powinno odbyć się kilka dni wcześniej. Podobnie sytuacja ma się z telefonem. Można poinformować najbliższych o tym, aby przez najbliższe minuty kontaktowali się tylko w sytuacjach alarmowych, a zaległe telefony wykonać jeszcze przed rozpoczęciem pracy. Zarówno gadżety, jak i Internet to doskonałe rozpraszacze czasu.

Daj sobie mniej czasu

Badacze z organizacji International Coach Federation w swoich badaniach udowodnili, że im człowiek ma więcej czasu, tym mniej robi. Trudno jest się z tym nie zgodzić. Krótki termin zmusza do większej produktywności, aby zdążyć z wykonaniem wszystkiego na czas. Strach przed ominięciem deadline’u i utraty zarobków to najlepszy motywator.

Zostanie osobą produktywną jest naprawdę trudne. Trzeba pozbyć się wielu niepotrzebnych nawyków, wypracować sobie nowe. Poza tym nieważne, jakie są intencje jednostki, ponieważ najważniejsza jest samodyscyplina, podtrzymywana tylko wtedy, kiedy określona osoba ma wyznaczony cel główny.

Reasumując, produktywność to cecha, która na pewno ułatwia funkcjonowanie w szybko rozwijającym się społeczeństwie. I głównie dlatego jest ceniona przez ludzi. Często jest ona wrodzoną cechą i wiąże się z organizacją czasu, ale przeważnie trzeba samemu ją ukształtować poprzez ciężką pracę. Należy się zastanowić nad zaletami zwiększenia niezawodności i zdecydować, czy warto cokolwiek zmienić.

 

Agnieszka Bielecka

 
Redakcja: Anna Purowska, Agata Chudy

Produktywność, czyli jak zaoszczędzić czas
  • 0.00 / 5 5
0 ocen/y, 0.00 śr. ocen (0% punktów)

Komentarze Facebook:

Komentarze/y

Komentarze czasopisma:

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.