Przegląd Piosenki Aktorskiej: nowe fale, nowe sytuacje

czwartek, 24.04.2014r.
Autor: napisał/a 27 artykułów.

Irena_Melcer_2_1Trzydzieści pięć edycji, dziesiątki laureatów, setki występujących artystów – Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu na stałe zapisał się w kalendarzu najważniejszych wydarzeń kulturalnych w Polsce. To już nie tylko Konkurs Aktorskiej Interpretacji Piosenki. Ze swoimi recitalami wystąpili tu Leszek Możdżer, Nick Cave i kabaret Mumio.

Liryka 76. i PAL 79.

W 1961 roku odbył się pierwszy Międzynarodowy Festiwal Piosenki w Sopocie, dwa lata później – Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu. Ich organizatorzy postawili sobie jeden cel: zapewnienie rozrywki widzom. Przyjeżdżały największe gwiazdy, śpiewały najpopularniejsze przeboje, brakowało jednak miejsca dla artystów inspirujących się twórczością Ewy Demarczyk czy dorobkiem Kabaretu Starszych Panów. Tę lukę miał wypełnić Wrocław, udostępniając sceny dzisiejszego Centrum Sztuki Impart muzykom i aktorom stawiającym przede wszystkim na jakość i artyzm swoich występów. Zaczęło się od Przeglądu Piosenki Literackiej Liryka 76. w grudniu 1976 roku. Laureatami zostali m.in. Lech Łotocki (dziś aktor Teatru Rozmaitości w Warszawie, odtwórca roli Lecha Kaczyńskiego w filmie Smoleńsk) i Elżbieta Adamiak (znana ze współpracy z zespołami Nasza Basia Kochana i Wolna Grupa Bukowina). Kolejna edycja – Przegląd Piosenki Aktorsko-Literackiej PAL 79. – odbyła się w 1979 roku. Wśród laureatów znalazły się m.in. związana z Piwnicą pod Baranami Dorota Pomykała i aktorka Dorota Stalińska. W następnych latach wyróżnienie zdobyli Artur Barciś, Edyta Geppert i Joanna Kurowska.

Wiedzieć, o czym się śpiewa

Od 1980 do 1995 roku funkcję dyrektora artystycznego PPA pełnił Andrzej Kuryło, poeta i autor tekstów piosenek dla Skaldów, Anny Jantar czy Krzysztofa Krawczyka. Do 2005 roku festiwalem kierował Roman Kołakowski – laureat PPA w 1984 roku, tekściarz współpracujący z Justyną Steczkowską, Voo Voo i Kazikiem. W 2006 roku funkcję dyrektora przejął Konrad Imiela – reżyser, aktor związany z wrocławskim Teatrem Capitol. Jak podkreśla na swoim blogu, kluczem do sukcesu w konkursie jest zrozumienie, o czym się śpiewa, i pomysł artysty na interpretację. Wbrew pozorom wcale nie chodzi o dramatyzowanie – poczucie humoru i dystans do siebie również mogą zapewnić Grand Prix. Najlepszym dowodem na to są Złote Tukany dla Bartosza Porczyka w 2006 roku (wykonał m.in. Do ciebie, Aniu, szłem… z repertuaru Łony) czy tegoroczna laureatka, Irena Melcer (zaśpiewała przezabawną polską wersję Never marry a man Tiger Lillies – Nie hajtaj się).

1 2

Przegląd Piosenki Aktorskiej: nowe fale, nowe sytuacje
  • 0.00 / 5 5
0 ocen/y, 0.00 śr. ocen (0% punktów)

Komentarze Facebook:

Komentarze/y

Komentarze czasopisma:

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.