Rowery

piątek, 31.10.2014r.
Autor: napisał/a 39 artykułów.

rowery2W kościele angielskiego hrabstwa znajduje się witraż z 1642 roku przedstawiający osobę na rowerze, która odpycha się od ziemi nogami. W żadnych źródłach nie ma jednak informacji na temat pojazdu z tego okresu. Zainteresowanie tym jednośladem wzrosło dopiero pod koniec XVIII wieku.

Pierwsze konstrukcje

W 1791 roku Francuz Compte de Sivrac skonstruował rower, w którym nie było możliwości zmiany kierunku jazdy. Pojazd wprawiano w ruch odpychając się nogami od ziemi. Rower składał się z dwóch kół, żerdzi, czyli rury służącej przedłużeniu przewodu wiertniczego i siedzenia. Dużą zmianą było wprowadzenie w 1838 roku przez Kirkpatricka Macmillana pedałów, które znacznie ułatwiły wprawianie maszyny w ruch i poruszanie się na niej. W 1861 roku dwóch Francuzów skonstruowało tak zwany welocyped, ten posiadał pedały przymocowane bezpośrednio do osi przedniego koła, a siodełko wzbogacone zostało o sprężynę, która posłużyła łagodzeniu wstrząsów, zastosowano też drewniane koła ze stalową obręczą.

Dlaczego przednie koło bicykla jest tak duże?

Znaną z różnych fotografii i ciekawą konstrukcją jest bicykl, w którym wyraźnie odznacza się dysproporcja między kołem przednim – bardzo dużym i kołem tylnym – bardzo małym. Taka budowa służyła zwiększeniu prędkości pojazdu, gdyż koło przednie miało przymocowane pedały, dzięki czemu było kołem napędzającym. Kontrast między rozmiarem kół najlepiej ukazują liczby: duże, przednie koło miało średnicę 150 cm, podczas gdy tylne zaledwie 40 cm.

Anglikowi Harremu Lawsonowi udało się przenieść napęd na koło tylne, dzięki czemu w 1885r. John Starley zrównał ze sobą wielkości kół i dodał na środku pojazdu siodełko. Taką maszynę nazwano roverem, od czego wywodzi się dzisiejsza nazwa, jeszcze udoskonalonych w historii – rowerów.

Przerzutki

We współczesnych rowerach zaczęto montować przerzutki przednie i tylne, które pozwalają dopasować siłę i tempo pedałowania do preferencji użytkownika. Na kołach zamontowane są okręgi zębate różnej wielkości, tak by podczas zmiany biegów łańcuch „przechodził” z jednego koła na inne. Im niższy bieg tym na rowerze porusza się lżej, ale wymaga to też szybkiego pedałowania. Im bieg jest wyższy, tym łańcuch z przodu jest na wyżej znajdującym się kole zębatym, a łańcuch z tyłu na niższym.

Przerzutki najlepiej zmieniać w trakcie jazdy, ponieważ łańcuch, by „przejść” z jednego koła zębatego na inne, powinien być w ruchu. Ważna jest też odpowiednia pielęgnacja łańcucha poprzez oliwienie, co opóźnia jego pękanie.

rowery1Rower miejski czy górski?    

Każdy rower ma swoje przeznaczenie. Rowerem górskim, zwanym terenowym można jeździć po każdej nawierzchni, ale docelowo jest przeznaczony do jazdy po trudniejszych – błotnistych, kamiennych czy korzennych szlakach. Z tego względu jazda tym pojazdem po asfalcie jest mniej komfortowa, gdyż opony stawiają podczas prowadzenia większy opór. Poza tym rowery terenowe rzadko mają możliwość zamontowania błotników, a jeszcze rzadziej bagażnika. Rowery dostosowane do jazdy po asfalcie to rowery miejskie, które posiadają błotniki, bagażnik lub koszyk i oświetlenie stające się niezbędnym elementem podczas jazdy po zmroku.

Kupując rower, warto zwrócić uwagę na kilka parametrów. Długość rury górnej (poziomej) określa ułożenie ciała na pojeździe: im rura jest dłuższa, tym sylwetka będzie bardziej pochylona. Offset, czyli tak zwane wyprzedzenie widelca to odległość osi przedniego koła od nachylenia główki ramy. Im offset jest krótszy, tym mniejszy łuk zatacza przy skręcaniu. Od nachylenia rury podsiodłowej zależy sposób pedałowania. Im nachylenie jest większe, tym pedałuje się lżej, ale i szybciej. Kąt nachylenia główki ramy odpowiada za stabilność pojazdu: im nachylenie jest mniejsze tym rower jest bardziej stabilny.

Rowery znacznie zmieniały się na przestrzeni wieków. Współcześnie są popularnym, ekologicznym i ekonomicznym środkiem transportu. Istnieją różne kampanie promujące jazdę na rowerze zamiast samochodem. Pojazdy te pomagają ominąć korki uliczne, poprawić figurę i nie zanieczyszczają środowiska.

 

Kasia Pacyga

 
Redakcja: Dominika Nożewska
Redakcja językowa: Weronika Szkwarek
Redakcja graficzna: Katarzyna Olbromska

Rowery
  • 0.00 / 5 5
0 ocen/y, 0.00 śr. ocen (0% punktów)

Komentarze Facebook:

Komentarze/y

Komentarze czasopisma:

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.