Skandaliczne kampanie reklamowe Benettona – prowokacja czy walka o tolerancję?

czwartek, 24.07.2014r.
Autor: napisał/a 24 artykułów.

pobrane (1)Włoska marka United Colors of Benetton jest częścią Benetton Group –  włoskiego przedsiębiorstwa, które powstało w 1965 r. i obecnie posiada sześć tysięcy sklepów w 120 krajach świata. Firma ta znana jest na całym świecie nie tylko ze względu na swoje produkty, ale także dzięki słynnym kampaniom reklamowym, które prowokują i wprawiają w oburzenie na całym świecie. Czasami wprawiają w zachwyt przez słuszność idei, często jednak wymagają ocenzurowania w poszczególnych krajach. Reklamy włoskiej marki nie przedstawiają pięknych modelek ubranych w nową kolekcję ubrań, ale poruszają kwestie społeczno-polityczne. Nasuwa się jednak pytanie, czy jest to rzeczywiście walka o tolerancję czy jedynie sposób na zwiększenie zainteresowania i sprzedaży poprzez prowokację.

Walka o równość i tolerancję

Kampanie Benettona bardzo często poruszają temat walki z rasizmem i nietolerancją. Słynne są reklamy, w których czarnoskóra matka karmi piersią białe dziecko, a także zdjęcia przedstawiające ludzi różniących się kolorem skóry, których łączy taki sam kształt serca.

Reklamy z 2013 r. fundacji Unhate, prowadzonej przez firmę odzieżową Benetton, różnią się nieco od dotychczasowych, prowokacyjnych akcji. Mimo że jej ambasadorzy zostali wybrani ze względu na swoją inność, to jednak są przedstawieni na zdjęciach w taki sposób, by ta odmienność nie rzucała się w oczy. W kampanii wystąpili: brazylijski transseksualista Lea T, niemiecki model z protezą nogi Mario Galla, Tunezyjka Hanaa Ben Abdesslem (jedna z niewielu znanych muzułmanek w świecie modelingu), różowowłosa Charlotte Free, bokser i model o brytyjskich i karaibskich korzeniach Dudley O’Shaughnessy, aktorka Kiera Chaplin – wnuczka Charliego Chaplina, urugwajski kucharz Matias Perdomo, sudańsko-brytyjska modelka Alek Wek oraz Elettra Wiedemann – wnuczka Ingrid Bergman.

 Polityka i walka o pokój

W swoich kampaniach reklamowych firma Benetton od lat stara się zwracać uwagę na tragiczne skutki konfliktów zbrojnych, politycznych czy etnicznych. Szokuje, pokazując zakrwawione ubranie zabitego żołnierza czy ofiarę mafijnych porachunków. Wychodząc z założenia, że większość konfliktów bierze się z nienawiści narodowej i religijnej, Benetton w 2011 r. zainicjował kampanię pod tytułem Unhate. Plakaty uderzają w środowisko polityczne i kościelne. Można na nich zobaczyć papieża Benedykta XVI, całującego w usta Ahmeda al-Tajeba, Baracka Obamę z prezydentem Wenezueli – Hugonem Chávezem i chińskim przywódcą Hu Jintao. Pojawiło się również zdjęcie, na którym kanclerz Niemiec Angela Merkel obejmuje się z prezydentem Francji Nicolasem Sarkozym. Kampania wzbudziła wielkie oburzenie w Watykanie, dlatego po rozmowach z reprezentantami państwa papieskiego włoski przedsiębiorca zdecydował się wycofać z kampanii zdjęcie z papieżem.

1 2

Skandaliczne kampanie reklamowe Benettona – prowokacja czy walka o tolerancję?
  • 0.00 / 5 5
0 ocen/y, 0.00 śr. ocen (0% punktów)

Komentarze Facebook:

Komentarze/y

Komentarze czasopisma:

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.