Stanley Kubrick – kolekcjoner filmowych arcydzieł

czwartek, 08.01.2015r.
Autor: napisał/a 1 artykułów.

KubrickForLookChoć to niezbyt płodny reżyser, jeśli chodzi o częstotliwość premier jego filmów, to jednak każde z jego dzieł odciska piętno na wrażliwości widza – nawet po jednym obejrzeniu. Co przyczyniło się do niepodważalnego sukcesu Stanleya Kubricka?

Zawsze podobało mi się, kiedy miałem do czynienia z lekko surrealistyczną sytuacją i późniejsze zaprezentowanie jej w realistyczny sposób. Zawsze lubiłem baśnie i mity, magiczne historie. Myślę, że są jakoś bliżej poczucia realistyczności niż współczesne równie stylizowane „realistyczne” historie, w których musi nastąpić duża dawka selektywności i zaniechania w celu zachowania ich „realistycznego” stylu. Takie słowa w jednym z wywiadów powiedział Kubrick – amerykański reżyser, montażysta, scenarzysta i producent filmowy. Niedoceniany twórca znakomitych dzieł, do dzisiaj uważanych przez wielu za najważniejsze w dziejach kinematografii, w swojej karierze nie zdobył ani jednego Oskara. Mimo że wprowadził do kina tyle innowacji i świeżości oraz podejmował się zadań tak trudnych na owe czasy, że niejeden z nagradzanych reżyserów mógłby mu tylko pozazdrościć.

Kubrick swoją przygodę rozpoczął od fotografii, którą zaraził go ojciec. W młodości zarabiał na życie fotografując dla magazynu „Look”. Pracując tam bardzo dużo uczył się o nieruchomym obrazie i – co najważniejsze – ukierunkowało to drogę, jaką później obrał. Początkowo stworzył trzy krótkometrażowe filmy, które w większości sam zmontował, udźwiękowił, wyprodukował i zrobił do nich zdjęcia. Pierwszy film pełnometrażowy w wykonaniu Kubricka to Strach i pożądanie. Aby sfinansować ten projekt, jego wuj sprzedał swoją willę, a ojciec spieniężył ubezpieczenie na życie. Z powodu nieporozumień w trakcie tworzenia tego obrazu filmowego pierwsza żona reżysera, która także pomagała w pracy nad filmem, wniosła o rozwód. Po latach Kubrick wstydził się swojego debiutu, przyrównał go nawet do dziecięcego rysunku na lodówce. Gdy prawa autorskie wygasły, twórca wykupił prawie wszystkie kopie i zniszczył je, gdyż wstydził się za swoją pierwszą próbę reżyserską. To idealnie obrazuje perfekcjonizm, który był jego główną cechą, oraz to, jak bardzo był surowy wobec siebie. W filmie można zauważyć także wiele motywów, które przewijają się w dziełach Kubricka przez całą jego karierę: okrucieństwo wojny, ludzki los uzależniony od przypadkowych zdarzeń, szaleństwo, jednostka tłamszona przez tłum.

800px-KUBRICK_at_LACMANastępnie stworzył on dwa filmy pozostające w klimacie filmu noir (specyficzna odmiana filmu sensacyjno-kryminalnego charakteryzująca się mroczną wizją świata, zaburzoną chronologią zdarzeń, akcją rozgrywającą się w wielkich metropoliach, moralną dwuznacznością bohaterów; główny bohater – bezwzględny i cyniczny prywatny detektyw), a mianowicie Pocałunek mordercy i Zabójstwo. W pierwszym z nich Kubrick, z uwagi na niski budżet, zastosował technikę ukrytej kamery, czym uzyskał niesamowitą wiarygodność reakcji przypadkowych ludzi. Miasto, w którym rozgrywa się akcja, jest odrealnione i surrealistyczne, a zarazem pozostaje zwykłe w swojej normalności. Z kolei w Zabójstwie twórca zastosował nieznaną jeszcze, i niezbyt dobrze przyjętą przez krytyków, technikę nieliniowego, achronologicznego przedstawienia zdarzeń. W późniejszych latach technika ta była wykorzystywana przez wielu cenionych reżyserów (chociażby Quentin Tarantino).

1 2

Stanley Kubrick – kolekcjoner filmowych arcydzieł
  • 0.00 / 5 5
0 ocen/y, 0.00 śr. ocen (0% punktów)

Komentarze Facebook:

Komentarze/y

Komentarze czasopisma:

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.