Strategie firm rodzinnych

czwartek, 19.06.2014r.
Autor: napisał/a 28 artykułów.

Logo_W.KRUK_Małe firmy, średnie przedsiębiorstwa, ogromne korporacje – choć różnią się od siebie rozmiarem prowadzonej działalności, wszystkie mogą być przesiąknięte relacjami rodzinnymi. Łatwiej współpracuje się z kimś, komu ufamy i wiemy, że możemy na nim polegać. Czy to oznacza, że firmy rodzinne są bardziej odporne na konflikty i nieporozumienia? A może istnienie bliskiej więzi między współpracownikami obniża ich efektywność? I czy dzieci prezesów nie muszą podejmować żadnych wysiłków, by zająć miejsce rodziców? Strategie przedsiębiorstw rodzinnych są zróżnicowane. Wszystko zależy od pomysłu i decyzji podejmowanych przez głowę firmy oraz rodziny.

Profesor Łukasz Sułkowski, specjalizujący się w naukach o zarządzaniu, zdefiniował firmę rodzinną jako podmiot gospodarczy, w którym większość struktury własności oraz funkcja zarządzania całym podmiotem pozostają w rękach jednej rodziny. Co to tak naprawdę oznacza? Przedsiębiorstwa prowadzone przez krewnych nie muszą być małymi organizacjami, które jako pierwsze nasuwają nam się na myśl. Firmy rodzinne mogą być wielkimi korporacjami, zatrudniającymi tysiące pracowników na całym świecie. Biznes prowadzony jest przez kilku członków rodziny, którzy dzierżą władzę i podejmują najważniejsze decyzje. Są oni wspierani przez sztab obcych ludzi, ale to im najbardziej zależy na odniesieniu sukcesu, zajęciu najlepszej pozycji na rynku czy wypracowaniu ponadprzeciętnych zysków. Firma jest ich dzieckiem.

Istnieją pewne cechy charakterystyczne dla przedsiębiorstw rodzinnych. Przede wszystkim ciągłe przenikanie się spraw biznesowych z osobistymi – o interesach rozmawia się przy niedzielnym obiedzie, a w biurze omawia się kłótnie małżeńskie. Dzieje się tak za sprawą emocji, których bliscy sobie ludzie nie są w stanie ukryć. Bywa również tak, że prowadzenie działalności staje się całym życiem danej rodziny i jej członkowie nie potrafią o niczym innym rozmawiać. Z drugiej strony sprawowanie bieżącej kontroli oraz interesowanie się wszystkim, co dzieje się w organizacji, pozwala właścicielom na monitorowanie sytuacji finansowej firmy i szybkie reagowanie, kiedy pojawi się nieoczekiwany kryzys. W przedsiębiorstwach rodzinnych tworzona jest także unikalna kultura organizacyjna oparta na wyznawanych w rodzinie wartościach, specyficznej atmosferze, bliskich i bezpośrednich relacjach z pracownikami. Oczywiście tego rodzaju przedsięwzięcia nie są pozbawione wad, jak np. utrudnienie awansu pracownikom niespokrewnionym z właścicielami, brak planowania, problemy na tle sukcesji władzy.

Niektórzy właściciele firm rodzinnych zdali sobie sprawę z zagrożeń, które wiążą się ze specyfiką prowadzonej przez nich działalności. Z tego względu nie rezygnują z korzystania z wiedzy biznesowej i wprowadzają rozwiązania, metody oraz systemy, które sprawdzają się w innych, „nierodzinnych” przedsiębiorstwach. Z kolei dzieci prezesów nierzadko muszą przejść całą ścieżkę kariery zanim zasiądą na fotelu w zarządzie.

1 2

Strategie firm rodzinnych
  • 0.00 / 5 5
0 ocen/y, 0.00 śr. ocen (0% punktów)

Komentarze Facebook:

Komentarze/y

Komentarze czasopisma:

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.