Teorie motywacji a rzeczywistość – co naprawdę nas motywuje

czwartek, 21.11.2013r.
Autor: napisał/a 28 artykułów.

44Praca, nauka, studiowanie, realizowanie zainteresowań czy uprawianie sportu. Z pozoru wydają się to prozaiczne działania, ale do ich realizacji każdy z nas potrzebuje odpowiedniego poziomu motywacji, który wynika z osobowości i determinacji do osiągnięcia celu. Motywację można pobudzać podczas procesu motywowania. W literaturze z zakresu psychologii można odnaleźć liczne teorie motywacji, które starają się wyjaśnić, jak można wpływać na zachowanie drugiej osoby poprzez zastosowanie odpowiednich bodźców. Jednak, czy każda teoria sprawdza się w praktyce?

Motywowanie w naukach o zarządzaniu definiowane jest jako oddziaływanie na człowieka w taki sposób, aby realizował on złożone cele organizacji, jak i swoje potrzeby. Natomiast motywacja jest czynnikiem wewnętrznym, popychającym jednostkę do działania. To ona decyduje, czy nastąpi gotowość do realizacji określonego celu. Proces motywowania stara się wyzwolić w nas tą gotowość i ukierunkować na realizację określonej czynności.

Wbrew pozorom nie jest łatwo zmotywować pracownika, dziecko, ucznia czy męża do podjęcia określonego działania. Liderzy i kierownicy organizacji wciąż zastanawiają się, jak skutecznie oddziaływać na swoich podwładnych. Nauczyciele również starają się pobudzić zapał uczniów do nauki, a żony głowią się, jak zachęcić mężów do pomocy przy sprzątaniu :) Psycholodzy, podczas przeprowadzonych badań, opracowali szereg koncepcji odnoszących się do procesu motywowania. Najbardziej znane teorie to teorie treści, procesu oraz wzmocnień.

Teorie treści koncentrują się na wyjaśnieniu wewnętrznych czynników wyzwalających zachowania ludzi. Potrzeby stają się źródłem motywacji. Autorzy tej grupy teorii klasyfikują potrzeby i starają się ustalić, które z nich mają mniejszą bądź większą możliwość wpływu na motywację człowieka. Natomiast teorie procesu przedstawiają sposoby powstawania motywacji. Ukazują, dlaczego różni ludzie wybierają odmienne sposoby zachowań, aby zaspokoić swoje potrzeby. Z kolei teoria wzmocnień opiera się na założeniu, iż ludzie oceniając skutki wcześniejszego zachowania, decydują się na pojęcie działania bądź z niego rezygnują.

Teorie treści

Najbardziej znaną teorią motywacji opierającą się na klasyfikacji potrzeb jest teoria potrzeb Abrahama Maslowa. Koncepcja ta, chociaż jest często krytykowana wśród psychologów i praktyków zarządzania, jest jedną z pierwszych teorii odnoszących się do motywacji. Maslow wyodrębnił pięć rodzajów potrzeb uporządkowanych hierarchicznie. Patrząc od dołu piramidy potrzeb, są to: potrzeby fizjologiczne, bezpieczeństwa, afiliacji, uznania i samorealizacji. Według Maslowa potrzeby uznania i samorealizacji określone zostały potrzebami wyższego rzędu. Można rozpocząć ich realizację tylko wtedy, gdy poprzednie szczeble potrzeb zostały osiągnięte. Dodatkowo Maslow twierdził, iż jednocześnie można zaspokajać tylko jedną potrzebę. Pragnienia należy także spełniać w porządku hierarchicznym. Niemożliwe jest więc samodoskonalenie się, jeśli jesteśmy głodni lub spragnieni. Teoria ta nie wyjaśnia przyczyn wszystkich zachowań ludzkich.

1 2 3 4

Teorie motywacji a rzeczywistość – co naprawdę nas motywuje
  • 5.00 / 5 5
12 ocen/y, 5.00 śr. ocen (99% punktów)

Komentarze Facebook:

Komentarze/y

Komentarze czasopisma:

6 odpowiedzi na „“Teorie motywacji a rzeczywistość – co naprawdę nas motywuje””

  1. Hejunka pisze:

    Ciekawe spojrzenie na motywację.

  2. mikro pisze:

    Mnie i tak najbardziej motywują pieniądze

  3. bart pisze:

    ciekawe podejście do motywacji

  4. toudi pisze:

    Interesujące – wydawałoby się, że motywacja to nic trudnego

  5. kinga pisze:

    szkoda, że nie można ocenić – artykuł na 5

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.