Teorie motywacji a rzeczywistość – co naprawdę nas motywuje

czwartek, 21.11.2013r.
Autor: napisał/a 28 artykułów.

22Teorie procesu

Teoria oczekiwania Victora Vrooma koncentruje się na wyjaśnieniu, co przyczynia się do zachowania człowieka. Autor ukazał motywację człowieka jako funkcję zależną od trzech zmiennych: atrakcyjności nagrody, prawdopodobieństwa osiągnięcia celu oraz koniecznego wysiłku, który niezbędny jest do realizacji celu. Dana osoba podejmie się działania, jeśli oceni, że dokonując wysiłku na określonym poziomie, nagroda za osiągniecie celu jest atrakcyjna i możliwości jej osiągnięcia są bardzo duże. Należy podkreślić, iż oceny zmiennych są dokonywane subiektywne. Co dla jednego może okazać się atrakcyjne, dla drugiego nie będzie warte uwagi.

Teoria sprawiedliwości Johna Adamsa zwraca uwagę, iż ludzie dokonują porównania między atrakcyjnością otrzymanej nagrody, a wysiłkiem związanym z jej osiągnięciem. Jeśli uznają, że przy danym wysiłku nagroda jest dość atrakcyjna, czują się zmotywowani. Oprócz tego każdy porównuje swój trud podjęty w celu realizacji zadania i otrzymaną gratyfikację z trudem i nagrodą drugiej osoby. Jeśli jednostka oceni, że ktoś wykonał mniej cięższą pracę, a otrzymał za to większą nagrodę, z pewnością jej poziom motywacji spadnie. Ludzie ciągle porównują się z innymi i z tych porównań wypływa ich motywacja do działania.

Teorie wzmocnień

Najbardziej znaną teorią wzmocnień jest teoria Burrhusa Skinnera. Odwołuje się ona do procesu uczenia się oraz doświadczeń nabytych w przeszłości. Koncepcja zakłada, iż ludzie są świadomi skutków swoich działań. Można więc oddziaływać na zachowania człowieka poprzez stosowanie wzmocnień pozytywnych bądź negatywnych. Jeśli działanie człowieka będzie kojarzone z przyjemnymi konsekwencjami, z pewnością zostanie powtórzone. Natomiast, negatywne konsekwencje mają tłumić niechciane i nieaprobowane działania. Na przykład jeśli dziecko wyniesie śmieci i rodzic je za to nagrodzi lizakiem, bardziej skłonne będzie powtórzyć to zachowanie w przyszłości. Jeśli natomiast rodzic poprosiłby o posprzątanie pokoju, a dziecko nie wykonawszy zadania, otrzymałoby ostrą reprymendę, można wnioskować, że chcąc uniknąć przykrych konsekwencji, dziecko starałoby się nie zaniedbywać porządków w pokoju. Należy pamiętać, że nagrody silniej pobudzają motywację człowieka. Kary działają doraźnie i stanowią wzór negatywnych zachowań.

Teorie a rzeczywistość

Podejmując się nowego przedsięwzięcia i chcąc być w pełni zmotywowanym, jakiej koncepcji motywacji powinniśmy zaufać? Jeśli w przyszłości staniemy się kierownikami, w jaki sposób powinniśmy oddziaływać na swoich podwładnych? Wielość teorii motywacji może wprawiać w konsternację i zagubienie. Powinniśmy zastanowić się, co nas samych motywuje i tym się kierować. Z punktu widzenia menedżera też należałoby tak postąpić – poznać potrzeby i aspiracje pracowników i je zaspokajać.

A co jeśli nie mamy na tyle czasu, aby zgłębiać siebie lub poznawać motywacje podwładnych? Możemy skorzystać z gotowych porad dotyczących motywowania opartych na badaniach przeprowadzanych przez psychologów. Ważne jest także uświadomienie sobie motywacyjnej roli pieniędzy.

1 2 3 4

Teorie motywacji a rzeczywistość – co naprawdę nas motywuje
  • 5.00 / 5 5
12 ocen/y, 5.00 śr. ocen (99% punktów)

Komentarze Facebook:

Komentarze/y

Komentarze czasopisma:

6 odpowiedzi na „“Teorie motywacji a rzeczywistość – co naprawdę nas motywuje””

  1. Hejunka pisze:

    Ciekawe spojrzenie na motywację.

  2. mikro pisze:

    Mnie i tak najbardziej motywują pieniądze

  3. bart pisze:

    ciekawe podejście do motywacji

  4. toudi pisze:

    Interesujące – wydawałoby się, że motywacja to nic trudnego

  5. kinga pisze:

    szkoda, że nie można ocenić – artykuł na 5

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.