Tworzenie pomysłu na biznes – model Osterwaldera

czwartek, 15.05.2014r.
Autor: napisał/a 28 artykułów.

2Raczkujący przedsiębiorcy zawsze mają ogólny zamysł działalności, którą chcieliby się zajmować. Jednak często nie wiedzą, w jaki sposób mogą  zaprezentować swój pomysł. Idealnym narzędziem do tego jest model biznesowy zaproponowany przez Alexandra Osterwaldera. Przez zdefiniowanie dziewięciu obszarów biznesowych tworzony jest precyzyjny obraz przyszłej organizacji.

Osterwalder jest przedsiębiorcą, mówcą oraz autorem bestsellerowej książki poświęconej tworzeniu modeli biznesowych. Inspiruje miliony ludzi na całym świecie do działania, podejmowania ryzyka, otwierania własnej działalności. Uzyskał on stopień doktora, jest współzałożycielem firmy zajmującej się tworzeniem oprogramowania dla przedsiębiorstw oraz działa także w organizacji non-profit poświęconej walce z HIV, AIDS i malarią na całym świecie.

Model biznesowy jest sposobem na prowadzenie przedsiębiorstwa, uzyskiwanie nadwyżki finansowej. Jego twórca twierdzi, że model opisuje przesłanki stojące za sposobem, w jaki organizacja tworzy wartość oraz zapewnia i czerpie zyski z tej wytworzonej wartości. W rzeczywistości gospodarczej firmy uzyskują dochody stosując wiele różnych metod, na przykład korzystając ze swojej marki, obniżki kosztów działalności czy specjalizacji jako nośnika zysków. Oczywiście możliwe jest czerpanie nadwyżki finansowej z różnych źródeł. Należy umiejętnie określić, które z nich są dla nas najważniejsze, by nie tracić energii i czasu na nieefektywne i mało skuteczne działania.

Model biznesowy zaproponowany przez Osterwaldera jest zbudowany z sumy zasobów i czynności, które przedsiębiorstwo pozyskuje oraz wykorzystuje, by dostarczyć konkretną korzyść dla danego klienta. Sercem modelu staje się więc propozycja wartości dla konsumenta. To właśnie wokół niej buduje się część przychodową i kosztową biznesu, na które z kolei składa się szereg kluczowych elementów, takich jak: kanały dystrybucji, sposoby kształtowania relacji z klientami, kluczowe czynności, zasoby, partnerzy, strumienie przychodów oraz struktura kosztów.

Model buduje się na jednej kartce papieru poprzez wydzielenie dziewięciu pól oznaczających poszczególne obszary biznesowe. Osterwalder radzi, aby arkusz powiesić na tablicy lub na ścianie, a później na zasadzie burzy mózgów dopisywać kolejne elementy kształtującego się pomysłu.

1 2 3

Tworzenie pomysłu na biznes – model Osterwaldera
  • 0.00 / 5 5
0 ocen/y, 0.00 śr. ocen (0% punktów)

Komentarze Facebook:

Komentarze/y

Komentarze czasopisma:

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.