Witamina D

czwartek, 29.01.2015r.
Autor: napisał/a 39 artykułów.

526px-Cholecalciferol-3dW porze zimowej do organizmu dociera mniej promieni słonecznych, które dostarczają rozpuszczalną w tłuszczach witaminę D, niezbędną dla prawidłowego funkcjonowania układu kostnego. Skutki niedoboru witaminy mogą być bardzo poważne… 

Gdzie można znaleźć witaminę D?

W porze letniej najwięcej witaminy D czerpie się ze słońca, ponieważ promienie przenikające przez skórę przekształcają w tę witaminę cholesterol oraz produkty pochodzenia roślinnego. Kiedy jednak w zimie skóra nie jest odpowiednio często wystawiana na słońce, trzeba sięgnąć po inne środki. Doskonałym źródłem tej witaminy są ryby i tran. Portal witaminy.org.pl opublikował zawartość witaminy D w 100 g lub 100 ml poszczególnych produktów. Dla przykładu w dwóch łyżeczkach tranu znajdują się 242 µg, w śledziu jest 25 µg, w łososiu 12 µg, a w tuńczyku 6 µg. Innymi cennymi źródłami tej witaminy są masło, jajka, śmietana, wątroba wieprzowa i borowik.

Niezbędność witaminy

W pracy pod redakcją prof. dr hab. med. Mirosława Jarosza pod tytułem Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja jest mowa o tym, że witamina D oddziałuje na ponad 200 różnych genów. Przede wszystkim wzmacnia układ kostny, wpływając między innymi na mineralizację kości. Jest także niezbędna w powstawaniu związków potrzebnych do budowy kości. Wpływa również korzystnie na system nerwowy i skurcze mięśni. Witamina D pomaga złagodzić stany zapalne skóry i wpływa na odpowiednią gęstość uzębienia. Witamina D oddziałuje też korzystnie na osoby chorujące na cukrzycę. Jak podano na portalu abczdrowie.pl im jest niższy poziom witaminy D we krwi, tym wyższy jest poziom cukru. Odpowiednia ilość witaminy zapobiega też osteoporozie – chorobie, przy której stopniowo ubywa masy kostnej, a to osłabia strukturę kości i powoduje, że stają się łamliwe. Zalecana dawka zapobiega także zawałom i chroni kobiety przed chorobami wieńcowymi.

Zapotrzebowanie na witaminę D

W wyżej wspomnianej pracy prof. Mirosława Jarosza zostały przedstawione badania Institute of Medicine z 2010 r. nad zapotrzebowaniem witaminy D w zależności od wieku i płci. Dla niemowląt do pierwszego roku życia poziom zalecanego spożycia (w skrócie – AI) wynosi 10 µg, dla dzieci do ósmego roku życia poziom średniego zapotrzebowania (EAR)  wynosi 10 µg, a poziom zalecanego dziennego spożycia (RDA) to 15 µg. Zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn do 70 roku życia poziom EAR wynosi 10 µg,  RDA 15 µg, natomiast powyżej 70 roku życia poziom RDA wzrasta do 20 µg, poziom EAR się nie zmienia.

 

Niebezpieczne skutki niedoboru lub nadmiaru witaminy D

Wielu ludzi cierpi na niedobór witaminy D, co może przyspieszyć wypadanie zębów, pogorszenie słuchu, a nawet powstawanie komórek nowotworowych. U dzieci niedobór witaminy może doprowadzić do krzywicy, z kolei u dorosłych – a zwłaszcza u kobiet w ciąży – może dojść do odwapnienia i znacznego osłabienia kości. Niedobór witaminy D powoduje osłabienie, a czasami nawet zanik mięśni oraz zapalenia skóry.

Z drugiej strony – chociaż jest to zjawisko rzadsze – może dojść do przedawkowania witaminy D, co z kolei może powodować zatrucie, senność, spadek siły, bóle głowy, stawów i brzucha. Skutkami przyjmowania nadmiaru witaminy jest też wzrost wapnia w moczu, zaburzenia rytmu pracy serca, czy zwiększenie ryzyka powstania miażdżycy.

Z powyższych akapitów można wyciągnąć wnioski, że witamina D jest bardzo ważna, ponieważ, dzięki dostarczaniu organizmowi odpowiedniej dawki tej substancji, można wzmocnić ciało i zapobiec wielu chorobom, takim jak miażdżyca, cukrzyca czy osteoporoza. Oprócz wymienionych produktów spożywczych warto sięgnąć po suplementy zawierające witaminę, których różne rodzaje są dostępne między innymi w aptekach i sklepach.

 

Kasia Pacyga

Redakcja: Agata Chudy, Damian Lupa
Redakcja językowa: Katarzyna Witkowska

Witamina D
  • 0.00 / 5 5
0 ocen/y, 0.00 śr. ocen (0% punktów)

Komentarze Facebook:

Komentarze/y

Komentarze czasopisma:

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.