Zdrowe i tanie może być odżywianie

czwartek, 02.01.2014r.
Autor: napisał/a 7 artykułów.

1111Każdy z nas chciałby jak najdłużej wyglądać młodo i cieszyć się dobrym zdrowiem. Aby to osiągnąć, nie wystarczy dbać o siebie od zewnątrz, używać kremów czy chadzać do kosmetyczki. Stara maksyma: Jesteś tym co jesz, zawiera w sobie sporo prawdy. Jak jednak pogodzić zdrowe, pożywne odżywianie z często skromnym studenckim budżetem?

Planowanie i przechowywanie

Zasadą królującą w studenckiej kuchni powinno być dokładne rozplanowanie posiłków w tygodniu. Zajęcia odbywają się w różnych porach, dlatego powinniśmy wyliczyć, ile razy będziemy mogli zjeść obiad w domu, a ile kanapek zabierzemy ze sobą na uczelnię i na tej podstawie stwórzmy listę zakupów. Jeżeli zależy nam na oszczędności, warto kupować mniej i dwa razy pójść do sklepu, niż wyrzucać przeterminowane jedzenie. Jeśli kupujesz na raz większą ilość  żywności, naucz się właściwie ją przechowywać. Najwygodniej i najzdrowiej jest mrozić ją w porcjach lub trzymać lodówce w próżniowych pojemnikach. Z doświadczenia wiem, że zamrożone jedzenie przywiezione z domu potrafi spędzić w zamrażarce 10 miesięcy, aż sobie o nim przypomnimy przy okazji wyprowadzki. Zaglądajmy zatem często do naszych zapasów, bo może się okazać, że zakupy nie będą konieczne.

Mniej a zdrowiej

Aby odżywiać się zdrowiej, nie trzeba od razu rewolucjonizować całego menu. Czasem wystarczy wyeliminować niektóre produkty lub unikać pewnych błędów. Przede wszystkim odrzucić należy wszelkie Fast foody oraz gazowane napoje, które najlepiej zastąpić wodą lub kompotami. Pieczywo jasne zamienić na pełnoziarniste. Mimo, że droższe, jest pożywniejsze (zawiera więcej błonnika), tak więc jemy go mniej, a czujemy się syci. Taka sama zasada tyczy się mąki czy makaronu. Wykorzystuj pozostałości po poprzednich posiłkach – wczorajszy rosół może dziś być barszczem albo pomidorówką, a mięso z zupy farszem lub bazą świetnego sosu do makaronu. Czerstwy chleb świetnie nadaje się na grzanki czy francuskie tosty (na słodko lub słono), a kilkudniową kiełbasę można spokojnie zjeść smażoną czy gotowaną.

222

Świadomy klient

Przy zakupie produktów zwracaj uwagę na etykiety! Warto przecież wiedzieć, co się kupuje, w ten sposób można nabyć produkty lepszej jakości w dobrej cenie. Porównuj też ceny w różnych sklepach. Nie zapominaj jednak zwrócić uwagę na pojemność, ponieważ dyskonty często proponują tańsze zamienniki, ale w niestandardowych rozmiarach, przez co korzyść z ich zakupu może być tylko pozorna. Wygodniej jest kupić coś do zjedzenia, co wymaga jedynie otwarcia opakowania, niż samodzielnie kroić, siekać, pichcić. Ale i to ma swoją cenę. Tymczasem w ofercie sklepowej można wybrać surowce, z których bardzo szybko przyrządzimy zdrowy posiłek. Czas na to poświęcony traktować możemy jako odpoczynek od nauki, który jednocześnie przyniesie oszczędność.

Każdy z nas ma z pewnością choćby orientacyjną wiedzę na temat tego, jakie produkty są zdrowe, a których powinniśmy unikać. Wystarczy więc tylko teorię przełożyć na praktykę, aby zacząć odżywiać się lepiej. Pobudźmy swoją wyobraźnię i zacznijmy królować w kuchni, ponieważ gotowanie może być przyjemnością, a jeśli zaangażujemy do niego znajomych, również świetną zabawą.

 

Patrycja Rozborska

 

Redakcja: Anna Drabowicz, Katarzyna Julia Sadecka

Redakcja językowa: Michał Kamiński
Redakcja graficzna: Karolina Kwiatkowska

Zdrowe i tanie może być odżywianie
  • 5.00 / 5 5
1 ocena, 5.00 śr. ocen (95% punktów)

Komentarze Facebook:

Komentarze/y

Komentarze czasopisma:

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.